Sider

29.08.2011

Komboloi

Photo: ladybird
Jeg måtte bare kjøpe meg et slikt komboloi-smykke i dag, også kjent som worrybeads. Hvis du har vært i Hellas så har du kanskje sett at de eldre greske gubbene på torvet ofte sitter med et slikt i hånden og hypper det frem og tilbake. Det er en ortodoks tradisjon og disse komboloi-smykkene er som en slags amulett som bringer lykke, har mediterende effekt, stresser ned og er et symbol på styrke og uavhengighet.
Jeg forelsket meg helt i dette med fine gule perler!
I got myself some worrybeads today, or komboloi as they call it here in Greece. You've might have seen those elderly greek men, holding a komboloi in their hands, flipping it over their fingers. It's a old tradition, almost like an amulet. It's used like meditation, a remedy and way of getting rid of stress and bad habits, it helps focusing and calming the mind. 
I fell in love with this yellow one. Can't quite get the hang of that flipping yet, need some practise.

4 kommentarer :

Sarah Angel sa...

virkelig fint det smykket :)

Ladybird sa...

Sarah Angel: Jeg har til og med lært å hyppe med det ;))

Anonym sa...

Love it! :-)

http://a-norwegian-blog.blogspot.com/

Ladybird sa...

Anonym: Nå ligger det så fint til pynt her ;)