Sider

02.06.2015

Til vordende mammaer - forebyggende produkter mot strekkmerker



Photos: ladybird
Dere som har fulgt bloggen min vet at jeg fikk anbefalt noen produkter for å forebygge strekkmerker da jeg ble gravid. Nå er jeg jo i uke 31 og magen har blitt stor og god, og huden har jo gått gjennom litt. Før jeg sier noe mer om produktene så vil jeg bare nevne et par ting som ble nevnt da jeg la ut det forrige innlegget om strekkmerke-produkter på blogg og instagram. Det var ganske mange som var raskt ute med å si at strekkmerker er genetisk, arvelig og hormonelt og at det er lite man kan gjøre med disse. Og det er nok på mange måter veldig sant, men jeg er allikevel av den oppfatningen av at en hud som er godt tatt vare på, tåler mer. Jeg har noen strekkmerker på hoftene fra før, så jeg vet jo allerede at dette er noe jeg kan få.

Da jeg ble gravid så fikk jeg anbefalt de to produktene fra Decléor, en olje som heter Aromessence Sculpt Firming Body Serum og en geleaktig krem som heter Aroma Sculpt Stretch Mark Restructuring Gel-Cream. Hun er hudpleier og hadde selv fått anbefalt disse to produktene av sin hudpleie-lærer og begge to gikk gjennom hele graviditeten uten noen nye strekkmerker. Og selv om jeg er ganske avslappet til hvordan kroppen forandrer seg under en graviditet, så synes jeg det er helt greit å forebygge der man kan. De to produktene fra Decléor brukes rett etter hverandre, først masserer man inn oljen på utsatte steder (mage, runpe, hofter, pupper -eventuelt andre steder du føler huden strammer veldig), deretter smører man på et tynt lag av gele-kremen. Til tross for at det er to produkter som skal trekke inn, den ene en olje, så synes jeg de trekker inn raskt. Jeg har smurt meg morgen og kveld siden tidlig i svangerskapet, med noen unntak selvfølgelig, det har hendt at jeg har glemt meg. Det første som slo meg med Decléor produktene er at de lukter så godt, de lukter ganske typisk Decléor av naturlige ingredienser og frisk av grapefrukt. Til og med kjæresten har bemerket at han har likt lukten flere ganger! Og selv om jeg har latt de to andre produktene slippe til nå og da, så er det Decléor produktene som har vært en favoritt hele veien - huden føles myk og fuktet og den klør ikke på samme måte som den gjør hvis jeg glemmer å smøre.

Jeg har også testet ut Weleda sin olje mot strekkmerker, Stretch Mark Massage Oil. I starten brukte jeg denne mer på brystene og Decléor produktene på magen og hoftene. Men det ga jeg meg ganske raskt med da det begynte å dukke opp små urenheter der jeg brukte den. Dessuten synes jeg ikke den luktet så veldig digg, den luktet helsekost-produkt - ikke på den deilige måten, men på den litt kjipe måten. Dessuten synes jeg den trekker seg litt sakte inn i huden og etterlater den klissete. Derfor rykket den raskt nedover på rangstigen og endte opp som en olje jeg brukte sammen med body lotion og smurte på huden i de periodene huden på kroppen klødde veldig.

Den siste oljen er en "Rosehip Oil" som jeg kjøpte på iHerb etter å ha lest så mye positivt om "rosehip"-oljer på ulike blogger og nettsider. Dette var en olje jeg i utgangspunktet kjøpte til ansiktet for å bruke som et nattserum, men den ble raskt forkastet fra den jobben da det raskt dukket opp urenheter i ansiktet de gangene jeg brukte den. Den ble også en slags ekstra-olje som jeg har blandet i body lotion når huden har trengt litt ekstra pleie, men den blir nok ikke kjøpt igjen. Lukten falt heller ikke i smak og oljen var ganske gul, så den farget av på sengetøy og lignende.

Konklusjonen min er altså at produkter mot strekkmerker ikke nødvendigvis er en god investering, med mindre du velger de rette produktene - og for min del er det kun Decléor sine som har imponert! Null nye strekkmerker så langt!

Ingen kommentarer :