Sider

28.07.2015

Blåbærgrøt inspirert av Vibeke Klemetsen

 Photo: ladybird
Enkel, sunn og god mat er alltid en vinner! I bokhylla på kjøkkenet har jeg boken "Grøt" av Vibeke Klemetsen, og i dag lot jeg meg inspirere av hennes blåbærgrøt til kvelds.

Jeg gjorde noen små justeringer etter egen smak og endte opp med noe tilsvarende dette:
2 dl havregryn
2 spiseskjeer havrekli
1/2 ts himalayasalt
1,5 dl blåbær
3 dl vann
2 dl melk
1 ss kokosolje

Bland havregryn, havrekli, vann, melk og salt i en gryte. Hell i de fryste bærene. Kok opp mens du rører, senk varmen og la grøten småkoke i 3-5 minutter. Rør inn en spiseskje kokosolje i grøten før servering for litt sunt fett og en god mettende effekt. 

Anbefaler dere forresten å ta en titt på "Grøt" boka til Vibeke Klemetsen, masse deilige oppskrifter på klassisk grøt og mer spennende varianter. Hun har også med flere oppskrifter på grøt til barn, noe jeg får teste ut etterhvert.

2 kommentarer :

Anonym sa...

takk for tips:)
lykke til med innspurten:)

Ladybird sa...

Tusen takk anonym - denne grøten er veldig god og enkel å lage! :-)