Sider

15.07.2010

Vinn veske

Photos: ladybird
Har du lyst til å vinne den vesken fra Bianco Footwear sin acessoar kolleksjon Bianco Gear?
Det eneste du trenger å gjøre er å tipse meg om din favorittbok, enten det er en roman, en flott fotobok eller en inspirerende fagbok. Jeg vil vite din favoritt og hvorfor.
Legg igjen svar i kommentarfeltet eller på ladybirdsnest@hotmail.com. Merk mailen Bianco Gear.
Nyt sommersola!
Do you want this bag? Then you have to leave a comment or send a e-mail to ladybirdsnest@hotmail.com telling me about your favouritebook. Then this Bianco gear bag might end up at your place. 

30 kommentarer :

Martine sa...

Paulo Coelho - Alkymisten!
Utfordrer sinnet, og har gitt meg en helt ny måte å tenke på! Herlig!

Ida sa...

Jeg for min del er veldig glad i så og si alle bøkene til Jodi Picoult. Hvis jeg må velge en favoritt blir det den siste boken jeg leste av henne, House Rules. Den er skrevet på en lett leselig måte, men fortsatt med fargerikt språk. Det beste med bøkene hennes er at alle omhandler sterke dilemmaer/problemer. House Rules handler om en 18 år gammel gutt med Asberger som blir tiltalt for å ha tatt livet av sosialarbeideren sin. Denne antagelsen er mest pga hvordan han oppfører seg pga Asbergersen.
Nå ble det mye tekst her, men uansett, bøkene er spennende, svært gripende, og skrevet på en kjempefin måte. Man kommer tett innpå personene i bøkene. Jodi Picoult har forøvrig også skrevet My Sisters Keeper (gjerne den mest kjente boken)

Kristin sa...

Jeg vil anbefale deg to bøker!
Den første er en roman, "Huset ved moskeen" av Kader Abdolah. En bok om en familie i Iran på godt og vondt. Du blir dratt inn i Irans dramatiske historie, og forstår mer av dagens situasjon. Den blir bare bedre og bedre jo mer du leser.

Andre bok er hvis du er fasinert av Cuba! "Dette er Cuba, alt annet er løgn" av Vegard Bye og Dag Hoel. Fantastisk bok om cubas, historie og kultur. Du kommer til å ville dra til Cuba etterpå.

God lesning :)

linda sa...

Vil anbefale tre bøker som alle har slukt meg helt mens jeg leste de.

"Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd handler om Lily Owens, ei jente som vokser opp i South Carolina i USA på den tiden det virkelig raste rundt slavene og det ble diskutert om slavene skulle få like rettigheter som alle andre. En nydelig roman som greier å flette inn historien på en fantastisk måte. Lily bor hos en voldelig far, og bestemmer seg en dag for å rømme. Og det er når hun rømmer at det virkelige eventyret begynner...
Helt vidunderlig bok!

"Tusen stårlende soler" og "Drageløperen" av Khaled Housseini er også bøker som fletter inn historiske begivenheter. I begge bøkene blir vi kjent med Afghanistans historie, og vi blir kjent med skjebnene til mennesker som bor eller har bodd der. "Tusen strålende soler" er en rørende kjærlighetshistorie, mens "Drageløperen" handler om båndet mellom bestevenner. Språket er fantastisk og det er umulig å lese uten å bli revet med. Man lærer mye om Afghanistan og får et nytt syn på hendelsene der, samtidig som historien tar pusten av en.

Uansett om jeg vinner konkurransen eller ikke, anbefaler jeg virkelig å lese disse bøkene (om du ikke allerede har gjort det)

:)

Ella sa...

Min favoritt bok er uten tvil Doppler av Erlend Loe. Er ikke ofte jeg sitter og ler høyt av en bok, men Doppler fikk meg til å le, gang på gang!

Kort fortalt, den handler om en voksen mann med barn, som er på sykkeltur, og faller og slår seg. Mens han ligger der i grøften, går det opp for han hvor materialistisk han er, og finner ut at han skal flytte inn i skogen, i et telt. Han gir opp penger, og prøver heller å bytte til seg mat, og diverse. Jeg anbefaler den på det varmeste! En supermorsom bok, men som faktisk får oss til å tenke.

rakel sa...

Jeg elsker måten man kan skape en helt annen verden, enten det er gjennom en bildeserie, et maleri, en tegning, et dikt, eller en bok.

Nettopp derfor liker jeg bøker som Blekkhjerte/blekk-bøkene av Cornelia Funke, Bartimeus-trilogien av Jonathan Stroud, Narnia-bøkene av C.S. Lewis og, selvfølgelig, Harry potter-bøkene av J. K. Rowling.

Alle disse bøkene får meg til å le iblant, kansje Bartimeus-bøkene mer enn de andre.


Blekkhjerte/Blekk-bøkene handler om noen som kan mane frem det de leser bare ved hjelp av stemmen. Men for å ta noe ut av en bok, må også noe inn, og jenta boken handler om har mistet moren sin inn i boka "Blekkhjerte". Etter hvert reiser hun og faren inn i boka for å finne henne.
Det er laget en film av den første boka, som etter min mening er helt sykt dårligere enn boka.

Bartimeus-trilogien handler om ånder og trollmenn i et London der trollmennene er "overklassen" og blir hatet og fryktet av folket. Bartimeus, en ånd, serverer en god del ironi og sarkastisk humor, som har fått meg til å le utallige ganger.

Narnia og Harry Potter-bøkene tror jeg ikke jeg trenger å forklare så mye av, men vil bare ha sagt at Harry Potter-bøkene er de jeg helst kan kjenne meg igjen i med følelser og situasjoner (sett bort fra magien).



Nå ville kansje noen si alle disse er jo mest ungdomsbøker, og i en alder av fjorten år er det ikke så rart at jeg liker akkurat disse bøkene, men akkurat disse bøkene har vært favoritt-bøkene mine helt siden jeg begynte å lese bøker med mer enn 300 sider, som er ganske lenge siden. Og jeg tviler på at forholdet mitt til dem vil endre seg med det samme.


Jo, og så Skammardotter-bøkene, men de få vennene mine som har prøvd seg på en av dem har lagt den fra seg litt ute i boka grunnet at den var "rar".




(:

Andrine sa...

Eg har lest tre bøker på engelsk denne måneden, det er Dear John, the last song og the lovely bones. Kan godt anbefale alle, men det the lovely bones er noko av det beste eg nokonsinne har lest. Heile boka er utruleg bra skrive, klarar ikkje forklare, du må nesten lese sjølv. Er sint på meg sjølv for at eg ikkje sparte boka til eg skal til Barcelona, for DEN hadde vore fin å hatt på flyet/stranda/hotellet:)
På norsk heiter boka "alle mine kjære" og er komt ut på film (trur ikkje den er komen på dvd enda) her er iallfall trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=ikUWKi0W5_g

ahh, gåsehud :)
anbefalar deg verkeleg å lese den! og når du først er i gang, les dear John også:-)

Anonym sa...

shantaram!

les den selv og du vil forstå hvorfor.

Pia sa...

Jeg anbefaler (som Oprah) "Eat, Pray, Love" boken.

Den har en evne til å dra deg langt bort fra din egen virkelighet og bare leve deg inn i den fantastiske reisen til forfatteren gjennom Italia, India og Indonesia. Problemer og bekymringer blir plutselig bittesmå, og man tenker at verden faktisk er ett mye større sted og at det er så mye mer der ute man kan oppleve.

Boken er også meget lettlest og perfekt til type stranden eller bussen.

Anbefales! :)

Donna sa...

Hotellet på Hjørnet av Bitter og Søt.

Leser sjeldent bøker, liker best moteblader.Hadde ALDRI hørt om boken på forhånd.Men tittelen fenget meg,da jeg føler meg litt søt og bitter for tiden. Dag 1 leste jeg litt over 60 sider.Det sa aldri stopp,jeg ville vite mer om Henry Lee (hovedpersonen).Boken veksler mellom nåtid (1986) og datid (1942).Henry er en kinesisk gutt som liker en japansk jente (Keiko).Boken er veldig informativ når det gjelder 2 verdenskrig og amerikanernes forhold til japanserne under den perioden. Jeg fant dette interessant og får faktisk lyst til å vite mer om hvordan forholdet er/var er mellom japanerne og amerikanerne både da og i dag.Henry har en venn som heter Sheldon.Han lærer Henry å si, hvordan har du det i dag min skjønne på japansk.Det litt søte ved det er at når Henry skal imponere Keiko ved at han kan si noe på Japansk, skjønner ikke Keiko hva han sier siden hun ikke kan snakke Japansk.Veiene deres skilles, og Henry har aldri helt klart å glemme Keiko. Flere år senere skjer noe, som gjør at han begynner å tenke på Keiko igjen...kan ikke avsløre alt for mye!

Jeg føler boken er så levende, at jeg er rett der med Henry. Jeg liker boken.Det at boken er så levende gjør at jeg lever meg nesten inn i tidsperioden hvor menn var menn og kvinner var kvinner.Henry og Keiko kommer inn på en jazzklubb selv om de ikke er gamle nok.Jeg er vokst opp med jazzmusikk.Boken gir meg troen på at det er muligheter for to mennesker å være lykkelig sammen for resten av livet.

Jeg må faktisk innrømme at jeg ikke har lest den ferdig enda, er på side 204 nå.....så selv om jeg ikke vet hvordan den ender,så vet jeg at uansett så kommer denne boken til å være en av mine favoritter forever and always!

Domo, Donna

mathilde sa...

Encounters - Morten Krogvold

Fine bilder og litt tekst , ble helt fengslet av de bildene.
Veldig inspirerende!

Karoline sa...

"Veronika Decides to Die" av Paolo Coelho!
En bok jeg kan lese om og om igjen, går aldri lei.
Den handler om en jente som prøver å ta livet av seg og blir sendt på galehus, hvor det viser seg at hun har ca en uke igjen å leve.

Anita sa...

"Saman er ein mindre aleine", eller "Ensemble, c'est tout" som den heter på originalspråket, av Anna Gavalda. Søt, fin, rar, trist og spennende bok med fascinerende karakterer. Og hvem kan motstå den franske atmosfæren?

Cecilie sa...

Balansekunst / "A fine balance"
skrevet av Rohinton Mistry.

Du blir sluppet inn i Indias flere hjerter gjennom 4 hovedkarakterer hvorav livene deres blir flettet sammen. Det er en brutal, men sterk og vakker historie. Jeg nøt hver eneste side. Nå skal jeg lese shantaram som også handler om India - det blir årets sommerbok, her hørt mye gode ord om den. Spennende å se om den kommer seg på nivå med Balansekunst

Sheri sa...

Hei. Jeg anbefaler Persepolis av Marjane Satrapi. Den er filmatisert (tegnefilm) men boken er selvfølgelig hundre ganger bedre. Hele boken er i tegneserie format, og forfatteren klarer på en vittig og veldig morsom måte å fortelle historien til Iran fra før revolusjonen til dagens situasjon gjennom en ung iransk jentes øyne. Bør leses!!

Janne sa...

"Potensgiverne" av Karin Brunk Holmqvist.
Forbered deg på humirng, mye kos, deilig lesing og en god latter :-)

Ella sa...

Forresten, om du ikke klarer å bestemme deg, eller har en ekstra, vil jeg GJERNE kjøpe den, hehe! Den var helt perfekt, det er den vesken jeg har letet etter i lang tid, men ikke funnet noen steder!

Charlotte Norberg-Schulz sa...

Yndlingsboka mi er "Frognerfitter" av Alexia Bohvim.
Utrolig bra bok!!! Anbefaler alle å lese den!

Heidi sa...

Min favorittbok er Tusen strålende soler. Ble så revet med! Handlingen er fra Afghanistan og hvordan det er å leve under taliban. Jeg synes det er veldig interesant å få litt kultur og historie inn i en fiktiv historie!
Drømmehjerte er også veldig fin, litt samme type bok, bortsett fra at den handler om et vennskap mellom kusiner i Cuba. og hvordan det var der før og etter revolusjonen.

Frøken Funky Farm sa...

Jeg har vanskelig for å plukke ut en bok, så jeg går for en forfatter; (selv om det også er vanskelig) Wilbur Smith. Han skriver så spennende, drivende og skildrende bøker fra bl.a Sør-Afrika og Egypt, både historiske og moderne bøker, om mennesker og opplevelser man selv føler man kjenner/har opplevd etter at man har lest de. Skal jeg velge en tar jeg "Taita og den 7. gåten".

silje sa...

Den tidsreisendes kvinne, av Audrey Niffenegger. Det er ei sånn bok ein berre må lese meir og meir og meir av, som ein håpar aldri tek slutt. Den er vakker, og spesiell i det høvet at den utfordrar lesaren til å tenkje utanfor boksen.

Eg sat på balkongen, las boka og drakk kaffi, medan eg vifta med bare tær i skumringen, sommaren 08. Eg kjenner framleis kor fuktig lufta var på den tida når eg ser boka i bokhylla. Eg smaker framleis kaffien, og kjenner fønvinden om dei bare skuldrene.

Det var ein fin sommar.

Marthe Emilie sa...

Jeg vil anbefale deg alle bøkene til Dan Brown - Engler og demoner, Det tapte symbol, Iskaldt bedrag, Da Vinci-koden og Den digitale festning. Brown skriver spenningsromaner, og innfrir så til de grader. Når du først har begynt å lese en av bøkene, er det nesten helt umulig å legge de fra seg. Han skriver veldig godt og han tar med en god del faktakunnskaper. Du vil ikke bli skuffet! Bøkene har en evne til å kapre deg som jeg sjeldent før har opplevd.

Hilsen Marthe :)

madebyjulia sa...

min absolutte favoritt er

" store forventninger" av Charles Dikens

Den er bare fantastisk, og inneholder alt en måtte ønske av inntrigemakeri. Den er fantastisk godt skrevet, og ikke kjedelig ett sekund.
Aner ikke hvor mange ganger jeg har lest den...:)

Silje sa...

Drømmehjertet av Cecilia Samartin! Nydelig og litt trist historie... Kjøp den i pocket, og ta den med på stranda.
God sommer! B-)

LINN sa...

the beach! Åh, det må være den beste boken jeg noen gang har lest!

Etter å ha sett filmen (den med leonardo dicaprio) måtte jeg lese boken, og utrolig nok var boken enda bedre enn filmen. jeg får lyst til å dra ut i verden og oppdage thailand!

fantastisk sommerlesning!

Marianne sa...

Rust av Pedro Carmona-Alvarez.

"Rust handler om bandet THE WHITE HOUSE, om kameratene Daniel og Thomas og deres forhold til Passolini, den chilenskfødte Miguel Ángel Darío Cortez, som på toppen av sin musikalske karriere forsvinner og etterlater vennene sine i et vakuum. Siden dukker Passolini opp i Buenos Aires, der hans liv veves sammen med utallige andre. Historiene strekker seg tilbake til 60-tallets Santiago de Chile og frem mot militærkuppet i 1973; til militærfamilier og kidnapping av spedbarn i Uruguay, til eksiltilværelser i Uppsala og Stockholm, Berlin og Barcelona; til virkeligheter fylt opp av terror og vold, av forsvinninger og tomrom og sorg. Rust er en roman om generasjoner, om hukommelse og arv, eksil, hevn og nostalgi, men også om kjærlighet, musikk, oppvekst, samhold og forvirring."

Tatt fra baksiden av boken. Jeg klarer ikke finne egne ord for å beskrive hvor godt jeg likte den. En av de beste bøkene jeg har lest!

Ladybird sa...

Tusen takk for alle fine bidrag både her og på mailen, vinneren er plukket ut og mailet ;-)

Nok en gang: TUSEN TAKK for fine tips!

Storbyliv sa...

"Vidunderbarn" av Roy Jacobsen.

- Rørende, sår, humoristisk og gjenkjennelig.
Vidunderbarn går rett til hjertet

Sommerhilsen fra Kirsti (granhus@stud.ntnu.no)

Signe Elene Laugerud sa...

Jeg har lest så mange brae bøker, twilight bøkene er kjempe brae. Jeg har lest alle shopoholiker bøkene, dem er kjempe godt skrevet. Men den beste boka jeg har lest er Verten av Stephenue Meyer. Jeg har ledd, jeg har gråti, jeg har ikke klart å legge fra meg boka, jeg har sovet med den, og jeg bare elsker den, jeg vil ha så mye mer! Når jeg leser boken, føler jeg at jeg er en del av den!

Ingvild sa...

John Ajvide Lindqvist:
- La den rette komme inn.
- Håndtering av udøde.
- Papirvegger.

Det er helt utrolig spennende bøker. Vanskelig å velge en favoritt, for hver av bøkene suger deg inn i spennende, forvridde verdner.

ingvild_g_89@hotmail.com