Sider

21.12.2014

Sommerruller

I går lagde jeg meg sommerruller, kanskje ikke den mest julete retten, men det er deilig med noe friskt nå før all julematen. I julen får jeg alltid lyst på noe helt annet å spise også, gjerne noe lettere og noe spicy. Derfor deler jeg nå denne lille "oppskriften" på sommerruller med dere, kanskje det sniker seg inn som et lite avbrekk fra julematen i år.

Sommerruller fungerer litt på samme måte som taco, man har masse friske ingredienser og en type rispapir som man ruller dette inn i. Mix og match etter egen smak, her er det egentlig bare fantasien som setter grenser. Jeg bruker stort sett å lage en vegetarvariant, men du kan for eksempel bruke reker, salmalaks eller kylling hvis du vil.

Stikk innom et butikk med godt utvalg og kjøp rispapir, disse bruker du som "lefser". Skjær opp grønnsaker og salat etter egen smak, jeg bruker som regel salat, raspet gulrot, avocado, spirer, vårløk og agurk - eller det jeg har tilgjengelig! Bruk gjerne urter, koriander eller mynte er veldig digg til! Saus varierer jeg litt på, her kan du lage etter egen smak. Hvis du har gjester så kan du gjerne sette frem hakket chili, hakket hvitløk, soyasaus, sitron eller limesaft, satay og sweet chili saus, så kan hver enkelt blande sin egen saus. Jeg bruker også å ha noen små boller med sesamfrø og hakkede peanøtter som man kan dyppe rullene i (peanøttsmør kan også brukes inni rullene for de som er glad i det). I går spiste jeg også litt appelsin ved siden av, jeg har nemlig en tendens til å spice ting opp ganske bra, og da er det godt med noe friskt ved siden av.

Har du noen sommerrullfavoritter du vil dele?

Ingen kommentarer :