Sider

24.06.2015

En litt sunnere pasjonsfrukt- og yoghurtkake

Photos: ladybird
Her om dagen kom jeg over en oppskrift på en litt sunnere yoghurtkake med pasjonsfrukt. Muligens det er gravidhormonene eller bare husmorgenet som slår inn, men den siste uken har det vært mye aktivitet på kjøkkenet med baking og kakelaging. Og da jeg kom over denne oppskriften så bestemte jeg meg for at den skulle testes ut. Det er greit med noen sunnere alternativer innimellom, som kan nytes midt i uka med god samvittighet.

Yoghurtkake med pasjonsfrukt
Bunn:
2,5 dl store havregryn
100 gram mørk sjokolade

Fyll:
300 gram vaniljekesam
5 dl yoghurt med melon og pasjonsfrukt (jeg hadde også kokosyoghurt i kjøleskapet, så jeg blandet disse to)
1 pakke sitrongele
2,5 dl vann
4 pasjonsfrukt
Valgfrie bær og mynthe til pynt

Rist havregryn i tørr panne til de er sprø og gyldne. Smelt sjokoladen i vannbad og bland sammen med de ristede havregrynene. Fordel massen i en kakeform (cirka 24cm) kledd med bakepapir.
Lag gele med 2,5 vann. Avkjøl, men ikke la den stivne. Bland vaniljekesam og yoghurt og rør deretter inn geleen. Del pasjonsfruktene i to, skrap ut innholdet og bland inn i røra. La den stå litt på benken og tykne før du heller den over kakebunnen. Sett i kjøleskapet og la kaken stivne, dette tar cirka tre timer. 

Jeg fulgte ikke oppskriften helt slavisk og det ble nok litt mye yoghurt, så min stivnet ikke helt og det var derfor greit å la den være i forma. Men frisk og god, det ble den!

Ingen kommentarer :