Sider

16.06.2010

Kameratekke?

Photos: googlet, redigert med Picasa
Jeg vurderer å kjøpe meg nytt kamera. Typ lite kamera som rae gode bilder og jeg kan leke meg med. Skulle gjerne lagt pengene i et "ordentlig" speilreflekskamera, men føler størrelsen gjør at jeg ikke får brukt kameraet så ofte som jeg gjerne vil. Dermed har valget falt på noen mindre modeller. Canon G11, Olympus pen e-p1 og et rimelige Leica kamera er oppe til vurdering. Noen tips, noe erfaringer eller anbefalinger dere vil dele?
I want a new camera. A small quality camera for f´great pictures. I'm considering Canon G11, olympus pen e-p1 or one of the smaller Leica models. Any suggestions?

21 kommentarer :

Strikkelaura sa...

Olympus pen 1! :) :) :)

Tora sa...

Canon g10 og 11 er fantastiske kameraer. Bildekvaliteten blir omtrent som speilrefleks. Hvis du ser på denne siden: www.freedomtrack.no
Alle bildene på denne siden er tatt med et Canon g10 kamera. Ikke fortell meg at det syns?! :)

Klem:)

Ida sa...

Jeg har nettopp skaffet meg G11 selv, og er storfornøyd så langt! Er så lett å ta gode bilder med det =)

Victorias Inspirasjon sa...

Hei, jeg også har G11 og er kjempefornøyd :) Det er ikke så dyrt heller (3999,- på japanphoto.no). Tar bra bilder og du kan leke med masse innstillinger, pluss at det ikke er for stort :) Jeg vurderte pen e-p1 også, men de er litt dyrere såvidt jeg husker? Lykke til :)

Hannah sa...

The G11 is fantastic and you can get cheap(er) models on eBay than you can in the shops.

Malin sa...

Jeg har akkurat solgt mitt Nikon D40 for å kjøpe meg Canon Powershot G11, gleder meg!

Jeanette sa...

Har hørt Canon G11 skal være veldig bra, men prøvd det har jeg desverre ikke. Dog har jeg Canon 450D, og jeg er helt enig i at de blir litt store. Orker aldri å ta det med meg pga størrelsen, hvis det ikke er noe spesielt jeg skal på. Litt kjedelig, for kameraet er jo knallbra =)

Unknown sa...

et kamera med manuelle innstillinger er bra, raw-format er både morro å leke med i photoshop og man beholder pixlene i forhold til jpg-formatet. har hatt powershot før, er et veldig godt kamera!

Anonym sa...

G11 is the best. I can really recommend this camera,have a look at the latest photos on my blog which I took in Turkey, all taken with g11.

Dena x

ShoeBAR sa...

Finnes det noe sånt som et rimelig Leica? Jeg hadde gått for Canon G11. Godt nok for facehunter er godt nok for meg :)

Turbo sa...

I am personally a Canon guy, for life, but that is because I prefer to use SLR, and I can't justify spending $30k on a Leica. There is no disputing that Leica makes the best glass out there. The G11 is a great camera. But if you are going to purchase a point and shoot, I would say spend the extra cash and pick up a Leica.

Mia sa...

Jeg har G11 og er kjempe fornøyd! Det er akkurat passe stort, tar nydelige bilder og er lett å lære!! Anbefales absolutt ;)

frk.bustad sa...

Selv om jeg er Canontilhenger, ønsker jeg meg likevel Olympus pen. Har sett noen bilder dette kameraet har tatt, kveldsbilder uten blits, og er kjempeimponert. Blitsen til denne er også kjempegod. Totalt sett er det litt dyrt med blits, men det er også nydelig. Leica kan jeg også gå god for, som det sies: De lager de beste linsene (også brukt i mikroskoper, hihi). Jeg snuser for tiden på Lumix. LX3 har blant annet Leica-objektiv, og ser fin og old school ut... see review: http://www.neutralday.com/panasonic-lumix-dmc-lx3-review-x2/

Lykke til med valget!

Synnøve sa...

Jeg har desverre ingen anbefalinger å komme med, utenom at jeg har MYE fint om Canon G11, og ønsker meg det VELDI gjerne selv :)! Jeg har selv et speilrefleks.. men det er jo litt tungt å drasse rundt på + jeg kan nada null niks om innstilliger, så jeg får liksom ikke brukt det for det det er verdt.. Si hva du velger når du har bestemt deg :)! Som sagt.. jeg ville gått for G11 ;)

Anonym sa...

Jeg er veldig fornøyd med mitt G11!

Anonym sa...

Ingenting som et Leica på billedkvalitet! De har et bittelite et, C-lux 3, til ca 3000 kr.

Ladybird sa...

Tusen takk for mange gode tips. Er ikke uten grunn at G11 blir kalt bloggekameraet skjønner jeg, jammen meg mange som har lagt sin elsk på det ;) Må innrømme at utseendet til Plympus også tiltaler meg veldig. Valgets kvalder ;)

Og ja, det finnes noen rimeligere Leica-modeller. En til tundt 3.000,- og en til cirka 6.000,- ;)

Anonym sa...

har leica d-lux 4, i tillegg til et større speilrefleks fra canon. Leicaet er helt fantastisk på bildekvalitet, fargegjengivelse og utseende selvsagt, eneste minuset er mangel på zoom, slik at man en sjelden gang ønsker seg nærmere motivet.

Jeg valgte leicaet mye pga. størrelsen, som er mindre enn de to andre på listen din. Skulle jeg valgt uten å tenke størrelse, ville jeg valgt olympus, fordi det er enormt fint, og i tillegg et alle tiders kamera.

Tror i bunn og grunn du blir fornøyd uansett hvilket av disse tre du velger. De er alle supre kamera.
Lykke til!


-Malice

Ladybird sa...

Malice: Tusen takk for gode tips: det er jammen meg ikke enkelt å velge. Men jeg tror nok jeg skal bli fornøyd ;)

Line Rakvåg Malones sa...

Har selv G11 i tillegg til Nikon speilrefleks, og G11 skuffer absolutt ikke! Får plass i veska, supert med vridbar skjerm, god kvalitet på bilder og film. Enkelt å bruke, og med mulighet for å stille inn blender og lukker selv! :-)

Ladybird sa...

Endte opp på Olympusen, og er VELDIG fornøyd med det ;)