Sider

29.05.2011

Bikram baby!

Photos: googlet
Jeg har blitt hekta på Bikram! Makan til fascinerende trening skal man lete lenge etter. Jeg har skrevet litt om Bikram tidligere, men ikke noe særlig om hva det har gjort for meg. Selv om jeg bare har trent Bikram siden påsken så merker jeg en hel del endringer. Let's sum it up.

Huden min. Man svetter så det renner i Bikram Yoga, det er tross alt et 40 graders rom man trener i. Og det merkes på huden. Bare etter noen få ganger ser huden renere og klarere ut. Hudtonen ser friskere ut og huden på hele kroppen føles mykere. Jeg er en ordentlig sucker for bodylotion. Smører meg alltid inn med masse bodylotion etter hver dusj, ellers føles huden tørr og stram. Etter å ha startet med Bikram så føler jeg ikke helt det samme behovet for bodylotion, det hender faktisk at jeg glemmer å smøre huden etter å ha dusjet, fordi det ikke trengs i like stor grad.

Håret mitt vokser veldig fort. Det har det alltid gjort. Nå synes jeg det vokser enda raskere enn før. Det samme gjelder neglene, de føles også sterkere enn før. Det siste året har neglene mine fliset seg veldig mye, dette har blitt mye bedre etter at jeg startet Bikram.

Kroppsholdning. Man får raskt en mye bedre kroppsholdning. Man retter seg opp og blir rankere i ryggen. Det føles nesten som jeg har vokst et par centimeter etter å ha startet Bikram. Det er nok ikke tilfelle, men jeg har definivt en rakere holdning. I bikram jobber man mye ryggraden og forlengelse av denne. Det merkes. Ryggraden føles mye smidigere og rakere enn før. En morsom bieffekt er knaking og knepping i ryggraden. Når jeg nå strekker meg ut og strekker på ryggraden så knepper og knaker det helt vilt mye. Ikke spør meg hvordan det er mulig, men det utrolig fascinerende. Helt tydelig at det skjer noe med ryggraden.

Pusten. Man blir godt kjent med sin egen pust og dens kapasitet. Man lærer fort at pusten er et av de viktigste verktøyene for mestring av utfordringer, både fysiske og mentale.

Man blir sterkere. På steder man ikke viste man hadde muskler en gang. Det er bare å ta en titt på mange av Bikram lærerne. Jentene har flotte sterke og muskuløse kropper, men de er fortsatt feminine og fine. Den ene Bikram læreren min har den flotteste magen jeg noen gang har sett. Wow!

Søvn. Jeg sover mye bedre.

Mobilitet. Man blir mye smidigere av Bikram. Varmen hjelper deg til å komme dypere inn i stillinger og man merker raskt hvordan kroppen blir smidigere og mykere. 

Og nå har jeg bare trent siden påske. Bikram body, here I come!

I've been practising Bikram Yoga since Easter. And I'm certainly feeling some changes. Let's sum them up.

My skin. It feels softer, more hydrated and looks fresher. It looks cleaner and more radiant.

My hair. It grows even faster than before. I can also see it on my nails. They grow really fast and looks healthier.

Breathing. You learn how to use your longs proper. Your lungs and your breath are amazing tools. Breathing right is a great way to reduce stress and handle a hard workout or physical challenges.

I sleep better.

Posture. My back are stronger and my posture better, It nearly feels like I'm stretched a centimeter or two.


Mobility. You stretch your body into new positions and really work on that mobility.

Bikram body, here I come!

9 kommentarer :

Cecilie sa...

Jeg elsker yoga og har trent yoga i mange år, men har aldri prøvd Bikram(eller HOT) Yoga før, men kan tenke meg at det er bra med enda varmere rom enn det jeg er vant til =)

Bjørg sa...

Jeg kan forklare kneppinga:) det kommer av at en strekker passivt manuelt på et ledd og strukturen rundt leddet, slik at leddflatene separeres og da kommer det gjerne no knepping

Anonym sa...

Igjen: Fascinert!

Therese sa...

Yes! Herlig med flere bikram-innlegg! Ble helt fascinert da du først la ut innlegg. Har definitivt lyst til å prøve dette! Men har lest litt på internett, og har fått det for meg at det også er risici forbundet til dette? Hva mener du/evt læreren din om det? (som økt belastning på hjertet...)

Anonym sa...

Bikram er fantastisk!

Ladybird sa...

Cecilie: det er helt fantastisk (bare man får akklimatisert seg, er nemlig ganske jævlig de første gangen). jeg er helt hekta! ;)

Bjørg: takk takk! Jeg har en legestudent av en kjæreste, så han har også forklart meg dette her. Men jeg blir så fascinert av at det knepper ekstremt mye nå etter jeg startet med Bikram, det popper og knepper hvorenn jeg bøyer meg ;)

Motejournalisten: det er veldig fascinerende. jeg snakket ikke om annet enn Bikram (nesten...) de første dagene...så fikk jeg forbud mot å snakke om det, typen syntes jeg hørtes helt hjernevasket ut ;)

Therese: Jeg har ikke spurt læreren min om dette, men jeg kan tenke meg at man skal ta visse forhåndsregler hvis man for eksempel har høyt blodtrykk. varmen kan være ganske intens for kroppen i begynnelsen. Dog, man tilpasser seg jo egen form og fysikk, det er jo mange eldre på disse timene også, flere eldre enn man ser på SATS ;)

Julesengel: helt vilt fantastisk bra! ;)

Frøken Funky Farm sa...

Får så lyst til å prøve! Om jeg flytter til en by igjen, skal jeg definitivt prøve det, her fins det ikke slike tilbud, dessverre.

Anonym sa...

Hei
Hadde min første bikram time i dag, og er helt hektet.
Ettersom jeg har høyt blodtrykk snakket jeg endel med instruktøren om dette. Det er ikke farlig, noen øvelser skal man være litt forsiktig med men det viktigste er at man kjenner på kroppen og hører på den.

Ladybird sa...

Frøken Farmen: jeg anbefaler deg å teste ut når du har sjansen, kanskje en gang du er på reise! ;) Jeg testet det jo ut i Riga første gangen :))

Anonym: Så utrolig gøy å høre! Jeg er imponert over at du likte det så godt etter første time, det gjorde nemlig ikke jeg ;)) kanskje vi sees der snart da! ;))