Sider

22.05.2011

Bikram dilla

Photos: Bikram Yoga Oslo, WeHeartIt
Bikram Yoga, eller hot yoga, er en ting jeg har hatt lyst til prøve siden flrste gangen jeg hørte om det. Kort fortalt dreier det seg om en fast sekvens på 26 øvelser som varer i 90 minutter og utføres i et oppvarmet rom.

Da jeg var i Riga i påsken fikk jeg mulighet til å teste ut Bikram Yoga for første gang. Samme uken som jeg var i Riga så åpnet det et Bikram Studio i byen. den sjansen kunne jeg ikke la gå fra meg, så jeg slengte meg avgårde på en prølvetime. Jeg viste at det kom til å bli varmt, og hardt. Men jeg hadde aldri ant at det skulle bli så hett og hardt. Den siste tredjedelen av timen lå jeg bare forvridd på matta mi og trodde jeg skulle besvime og kaste opp. Lettelsen var stor da de 90 minuttene var over og jeg fikk lov til å forlate rommet. Jeg satt et kvarter i garderoben med hodet mellom knærne og prøvde å få roet ned pulsen og kvalmen, før jeg tok meg en kald dusj. Det er ikke uten grunn at Bikramfolk spøkefullt kaller yogasalen for torturkammer. 

Allikevel skjedde det noe med meg i løpet av de 90 minuttene. Så jeg kom tilbake. Og tilbake. Da jeg reiste tilbake til Oslo oppsøkte jeg etterhvert Bikram Yoga Oslo, og fortsatte å utføre Bikram yoga der. det tok ikke mange timene før jeg var hekta. Følelsen man får etter en Bikram time er utrolig. Man er sliten og fylt på energi, alt på en gang. Og følelsen av å ha renset kroppen. For man svetter, man svetter så det renner i det 40 grader varme rommet. Etter et par Bikram timer så kan man faktisk merke at huden blir renere og kroppen føles smidigere.

Bikram Yoga Oslo ligger i Grønnegata og har et supert introtilbud som jeg selv har benyttet meg av. Tren sammenhengende i 10 dager for 350,-. Og du, ikke gi deg om du synes den første timen er et rent lite helvete. For det er den mest sannsynlig! det tok kroppen min 4-5 timer å takle varmen. Nå har jeg kommet til det punktet at jeg faktisk kan nyte deler av de 90 minuttene mens de pågår. Og det er så digg! Jeg har rett og slett blitt hekta på Bikram.

I've always wanted to try Bikram Yoga, or Hot Yoga as many peeps call it. A 90 minute sequence with 26 postures in a 40 degree hot room. I visited Riga this Easter and there opened a Bikram studio the same week. I just had to try it out. 

The first class was hell. The last 30 minutes of class I was just rolling around on my mat, thinking that I was just about to throw up or faint. But I stayed through class. And I came back to try it again. Cause that feeling I got afterwards was just amazing. I felt so cleansed, so fresh. And I kept coming back. heading back to oslo I soon decided to check out Bikram Yoga Oslo. I just had to get that feeling once more. And once more. And now I'm hooked. It seems I've learned to love Bikram!

4 kommentarer :

Christina sa...

Nå ble jeg skikkelig nysjerrig på Bikram Yoga! Har hørt litt om det, men ikke helt overbevist. Tror kanskje jeg ble det nå :)

Anonym sa...

Blir du mere fit av det? Har det god treningseffekt?

Anonym sa...

Du gjør meg skikkelig nysgjerrig! Må sjekke ut om det finnes et bra tilbud i Trondheim. Noen som vet?

Ladybird sa...

Christina: Man må bare teste det ut. Og jeg kan nesten garantere at du ikke kommer til å nyte den første timen. Så stikk på flere timer før du fraskriver det helt...etter 4-5 timer har nok kroppen aklimatisert seg og du kan begynne å nyte det litt ;) Dog, den deilige følelsen etter treninga, den kommer raskt ;) Føler seg helt enestående frisk og ren!

Anonym: Ja det har så absolutt god treningseffekt. Nå vet jeg ikke hva du legger i treningseffekt, men Bikram Yoga går veldig mye på styrke og bevegelighet, det skal ikke så mange timene til før man kjenner at det skjer noe med kroppen. Det er ganske harde øvelser som gjør at man får brukt masse muskler i hele kroppen og samtidig strukket godt ut. Man jobber mye med strekking og styrking av ryggraden og jeg føler meg faktisk både rakere og høyere etter å hå startet med Bikram, akkurat som om man blir strukket ut litt ;-) Dessuten gir varmen og svettingen en herlig utrenskning som gjør huden klarer og renere etter noen få ganger. Jeg synes også huden på kroppen føles mykere og fastere. Det sies at bikram skal hjelpe mor cellulitter, da det setter i gang sirkulasjonen, og jeg kan settes ikke se bortifra at det er sant. man fåpr virkelig i gang sirkulasjonen i kroppen. Jeg har ofte vært kald på lår, rumpe, føtter og hender. Nå er jeg mye varmere i hele kroppen. Kan våkne på natta av at jeg har kastet av meg dyna, fordi sirkulasjonen er satt i gang og man blir mye varmere i kroppen i lang tid etterpå :)

Motejournalisten: jeg anbefaler deg virkelig å prøve, det er en veldig krevende og annerledes treningsform. Man bruker kroppen masse, men også hodet. Noen av timene har vært mye mer mentalt utfordrende enn å jogge 2 mil. Så man får virkelig testet seg på mange plan ;)